Vivian Middendorp | 23 december 2016
Door Vivian Middendorp | 22 december 2016
Virtual reality (VR) is een technologie die zowel voor de particuliere als de zakelijke markt worden ingezet. De impact van VR zal de komende jaren alleen nog maar meer toenemen en bedrijven kunnen deze op een effectieve en innovatieve manier inzetten. Met de komst van VR kan je jouw doelgroep via een nieuw kanaal bereiken. Merkbeleving heeft een nieuwe betekenis gekregen, doordat je doelgroep meegenomen wordt in een andere wereld. ByYourSite is volop bezig om met deze technologie nog meer leuke en verschillende soorten games en apps te ontwikkelen.
In VR wordt een persoon verplaatst naar een andere wereld waar hij of zij zich dan op dat moment bevindt. Er wordt een virtuele werkelijkheid gecreëerd waarbij de zintuigen van de gebruiker gemanipuleerd worden en je de nieuwe wereld ziet, hoort en beleeft. Daarnaast ben je in staat om interactief veranderingen aan te brengen met behulp van bijvoorbeeld een controller of een VR-handschoen. Sommige contollers trillen om een bepaalde actie te stimuleren en bij een VR-handschoen kan je straks zelfs het gevoel van aanraking krijgen.
De VR headset set-up vereist meestal drie dingen:
De hardware creeërt een 3D virtuele omgeving zonder grenzen waarbij het scherm je gezicht volgt. Een video wordt verzonden van de console of computer naar de headset via een HDMI kabel, bijvoorbeeld de HTC’s Vive die wij, bij ByYourSite, gebruiken.
Om een maximale beleving te creëren is het belangrijk dat de gebruiker niet alleen visueel geprikkeld wordt, maar ook dat de oren geprikkeld worden. Door zoveel mogelijk zintuigen te prikkelen wordt het snelst en makkelijkst de emotie van de gebruiker geraakt.
De VR-bril kan zowel in de particuliere als de zakelijke omgeving worden toegepast. Denk hier bijvoorbeeld aan ziekenhuizen, onderwijs, het leger, mode, bedrijfsleven, sport, media, wetenschap, bouw, films en entertainment (games en pretparken). Daarnaast zijn er met de VR-bril ook mogelijkheden voor VR in combinatie met websites en in virtuele werkomgevingen.
Er wordt tegenwoordig steeds meer geëxperimenteerd met de VR-bril. Zo zijn er pretparken die met behulp van bestaande achtbanen je nieuwe virtuele ervaringen kan laten beleven. Maar ook zijn er nieuwe mogelijkheden, zoals VR live streaming, waarbij je bijvoorbeeld live sportwedstrijden kan bekijken. Daarnaast kan een VR-bril onder andere gebruikt worden om sociaal te netwerken in VR, te oefenen om openbaar te spreken voor een publiek of bijvoorbeeld door op virtueel museumbezoek te gaan. De VR-bril kan ook echt waarde toevoegen, zoals bijvoorbeeld dat zieke kinderen in een ziekenhuis kunnen uitkiezen naar welke vakantiebestemming ze graag nog eens heen zouden willen gaan.
Bedrijven kunnen VR onder andere gebruiken om de klantloyaliteit te verbeteren. Hierdoor wordt een nieuw soort relatie tussen bedrijven en hun doelgroep gecreëerd. Het is lastig om je doelgroep echt iets te laten voelen, maar met VR ervaringen kan je de mensen een meer betrokken gevoel geven. Ook kan het VR teleconferencies verbeteren, doordat bijeenkomsten dan een meer persoonlijk en natuurlijk gevoel geven. Bovendien kan VR een grote impact hebben op online winkelen, doordat je bijvoorbeeld voor het kopen ziet hoe een product er precies uitziet.
Dankzij VR kunnen medewerkers meer boeiende interacties met de HR-afdeling hebben, of het nu een interview proces is, een training of gewoon een vergadering. Dit kan overal in de wereld gebeuren met het gevoel alsof ze tegenover je zitten. VR kan ervoor zorgen dat het lijkt alsof je in dezelfde plaats verschijnt, zelfs wanneer je duizend mijlen van elkaar bent. Daarnaast kan het een grote impact hebben op de gezondheid- en fitness industrie, bijvoorbeeld waarbij sporters en artsen hun doelen kunnen visualiseren. Verder kunnen VR apps het opbouwen van relaties in een zakelijke omgeving vergemakkelijken waardoor je in staat zult zijn om het spreken in het openbaar onder de knie te krijgen door het oefenen voor een virtueel publiek.
Entertainment is de eerste industrie die het meest te maken krijgt met VR en zal een vergelijkbaar effect op films en gaming hebben. ByYourSite richt zich met betrekking tot VR vooral op het ontwikkelen van games en apps, maar ook op de mogelijkheden in virtuele werkomgevingen en VR in combinatie met websites.
VR heeft de toekomst dus binnen ByYourSite is Idle Hands Productions hard bezig om leuke games en apps te ontwikkelen. Wij kunnen deze nieuwe technologieën aanbieden aansluitend op jouw vakgebied. Daarnaast zijn wij volop bezig om VR te kunnen combineren met websites, zodat je jouw website in VR kan bekijken. Wij denken dat VR een rol kan spelen in je werkomgeving. Bijvoorbeeld, door het opzetten van een VR-bril bij het maken van een tekening of dat je in een VR omgeving kan leren omgaan met je dagelijkse werkzaamheden, zodat je zo je werknemers kan trainen.
Ben je geïnteresseerd in VR games en apps met betrekking tot de zakelijke markt? Bij ons ben je altijd welkom. Neem gerust contact met ons op en wij kunnen je de VR games en apps presenteren en natuurlijk samen de verschillende mogelijkheden bespreken.